overzicht boeken - vorig boek - volgend boek



bekijk de pagina's

L'auteur de la Mégère, Jenneval et Korner, morts en combattant pour la liberté. Hofer et Palm, victimes de l'arbitraire
Bruxelles, Imprimerie Vanderborght, 1831
Bibliotheek Koninklijk Conservatorium

In deze zeer zeldzame publicatie over de Belgische Revolutie vergelijkt de anonieme 'auteur de la mégère' Jenneval, de tekstschrijver van de Brabançonne, met Theodor Körner, de Duitse patriottische poëet die op zijn eenentwintigste stierf in de strijd tegen de napoleontische overheersing: beiden zijn gestorven in de strijd voor vrijheid. Jenneval, pseudoniem van Alexandre Dechet, was een Frans acteur die in 1830 verbonden was aan de Muntschouwburg. Na de operarevolutie vervoegde hij, vervuld van revolutionaire gevoelens, de stedelijke wacht en nadien het leger van generaal Charles Niellon. Op 19 oktober 1830 stierf Jenneval bij Lier, geveld door een Hollandse kogel. Het blijft een opmerkelijk feit dat de tekst van de Belgische nationale hymne werd geschreven door een Frans toneelspeler.
Dit boek bevat eveneens een verslag door generaal Juan Van Halen van de vier revolutiedagen in Brussel (23-26 september 1830), samen met een lijst van dienstdoende officiers. Het werk sluit af met tekst én muziek van de Brabançonne, de Marseillaise en de Parisienne.

Dit werk is in 1981 via een anonieme schenking in de collectie terecht gekomen.

Impressie

Mijn dag kan niet meer stuk als ik in onze uitgebreide collectie een nog niet geïnventariseerd boek bovenhaal, dat na wat opzoekwerk een zeldzaam exemplaar blijkt te zijn. Bij Jenneval et Korner was dit des te meer het geval omdat het een Belgische uitgave is, gedrukt bij het ontstaan van ons land.

De zeldzaamheid, de anonieme auteur en het feit dat het boek via een anonieme gift in de collectie terecht is gekomen, draagt bij tot de mysterieuze uitstraling van het boek. Voorlopig heb ik geen tweede exemplaar in een andere bibliotheekcollectie gevonden. Enkel een antiquair biedt het te koop aan en prijst het boek aan als 'très rare'. Met de tekst en de noten van de Brabançonne en de Marseillaise is het misschien een aanrader voor de huidige Belgische formateur?

Inneke Daghelet (medewerker inventarisatieproject)